Meer aandacht voor patiënt door inzet AI in spreekkamer  Rijnstate

13 mei , 8:47 Nieuws
ziekenhuis zevenaar img 2003 scaled

De inzet van nieuwe technologieën zoals ‘Artificial Intelligence’ (AI) belangrijk. Zo ook in Rijnstate, waartoe ook het Zevenaarse ziekenhuis behoort.

De afdelingen neurologie en spoedeisende hulp startten een tijd geleden met een pilot om te onderzoeken wat spraakherkenning met AI kan betekenen als het gaat om terugdringen van de administratieve last. De eerste resultaten zijn positief, meldt Rijnstate in een nieuwsverklaring.

De oplossing is eigenlijk vrij eenvoudig: gebruikmaken van een nieuwe toepassing die de medische verslaglegging ondersteunt met AI. 'Ik laat het meedraaien tijdens poliklinische consulten met mijn patiënten,' vertelt Esther Verstraete, neuroloog in Rijnstate.

'De tool luistert mee en zet spraak om naar tekst. Vervolgens maakt de tool een gestructureerde samenvatting van ons gesprek. Ik loop de tekst altijd even door en pas aan waar nodig. Over het algemeen doet het programma zijn werk goed en hoef ik niet veel aanpassingen te doen. Vervolgens staan met een druk op de knop de gegevens in het patiëntendossier. Het scheelt me kostbare tijd en energie. Maar de grootste winst van deze ontwikkeling is dat ik tijdens een consult mijn volle aandacht bij mijn patiënten en het gesprek kan hebben. 'Dank voor de aandacht' hoor ik nu net wat vaker dan voorheen', aldus neuroloog Verstraete.