Het parkeerbeleid in de gemeente Zevenaar verandert per 1 januari 2025. Papieren parkeervergunningen maken plaats voor digitale vergunningen, die op kenteken worden afgegeven. Deze wijziging geldt voor bewoners-, en bezoekersvergunningen in de zones B, C, D en F. Ook vergunningen voor werknemers en bedrijven worden digitaal.
Dat meldt de gemeente Zevenaar in een nieuwsverklaring.
De digitalisering brengt een aantal veranderingen met zich mee:
In januari 2025 geldt een overgangsperiode. Inwoners kunnen hun nieuwe digitale parkeervergunning vanaf 23 december 2024 aanvragen via de website. Tot en met 31 januari 2025 kan men nog parkeren met de oude papieren vergunning, zelfs als deze verlopen is. De vergunning moet wel duidelijk zichtbaar achter de voorruit liggen. Vanaf 1 februari 2025 wordt weer gecontroleerd op de geldigheid van parkeervergunningen.
Ook de bezoekersvergunningen worden gedigitaliseerd. De oude papieren kraskaarten blijven voorlopig nog geldig, maar worden op termijn vervangen door de digitale bezoekersvergunning. Deze werkt als volgt:
Een instructiefilmpje over het aanvragen en gebruiken van de bezoekersvergunning is vanaf eind december 2024 te vinden op de website van de gemeente.