Toerisme in regio De Liemers en verre omgeving beter in kaart

09 jul , 11:13 Nieuws
boats-4097580_1280

Dankzij de Landelijke Data Alliantie en de inzet van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) - die ook van belang is voor Zevenaar en omgeving - is er een landelijke database van logiesaccommodaties. TVAN vertaalde deze gegevens naar een praktische, gebruiksvriendelijke tool: de Destination Data Monitor.

De Destination Data Monitor is een overzichtelijk dashboard met actuele informatie over het toeristisch aanbod per gemeente of regio, zo stelt collega-website Arnhem.nieuws.nl. Van het aantal overnachtingsplekken tot het type logiesaccommodaties: alles wordt helder gepresenteerd in kaarten, tabellen en grafieken.

“Met deze tool maken we data niet alleen inzichtelijk, maar vooral toepasbaar,” vertelt Sarel Tempelman, merkleider Veluwe bij TVAN. “Beleidsmakers zien in één oogopslag waar ruimte is voor toeristisch aanbod, of juist niet. En ondernemers, zoals attractieparken, krijgen inzicht in welke verblijfsaanbieders hen omringen. Dat opent kansen voor samenwerking en strategisch beleid.”

Uitbreiding

De komende tijd wordt de Destination Data Monitor verder uitgebreid met informatie over dagrecreatieve voorzieningen, zoals attracties, bezoeklocaties en horeca. Ook verdiepende data, zoals hotelclassificaties en campinggroottes, worden toegevoegd. Zo ontstaat een steeds vollediger beeld van het toeristisch aanbod in de regio.

Voor een toekomstbestendige bestemming

De Destination Data Monitor ondersteunt beleidsmakers bij het nemen van onderbouwde beslissingen voor een toekomstbestendige regio. De tool helpt bij het spreiden van bezoekers in tijd en ruimte en draagt zo bij aan een betere balans tussen economie, leefbaarheid en natuur. Gemeenten die samenwerken met Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen krijgen kosteloos toegang tot het dashboard.

Over TVAN

Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen is het regionale marketingbureau voor toerisme en recreatie voor de regio’s Veluwe, Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen. Samen met 33 gemeenten en meer dan 600 toeristische partners zorgt de organisatie voor een krachtige positionering van de regio's als topbestemming, met oog voor natuur, cultuur en welzijn. De Destination Data Monitor is daarin een waardevol hulpmiddel.