Het tracébesluit A12/A15, ofwel het project ViA15, is
definitief. De Raad van State oordeelde woensdag dat de snelweg A15 in de regio
Arnhem mag worden doorgetrokken. Ook mogen de A12 en de A15 worden verbreed. Dit is een definitieve uitspraak die gevolgen heeft voor Zevenaar.
Met het project moet het stuk A15 van Bemmel namelijk worden
doorgetrokken naar Zevenaar en worden de A15 en A12 verbreed. Het Rijk wil
daarmee files tegengaan en vindt het ook belangrijk voor een rechtstreekse
verbinding tussen de Rotterdamse haven en Duitsland. Het nieuwe stuk gaat
echter door beschermde natuurgebieden, wat leidt tot een toename van de
stikstofneerslag. Natuur- en milieuorganisaties waren hiertegen. Eerder waren
er ook bezwaren tegen het uitgevoerde stikstofonderzoek, maar die heeft de
hoogste bestuursrechter ongegrond verklaard.
Het project ligt al sinds 2017 bij de Raad van State en er
zijn al drie tussenuitspraken geweest, met onder meer nieuwe
stikstofberekeningen tot gevolg. In maart dit jaar achtte de Raad van State het
besluit ook nog niet helemaal in orde. De minister van Infrastructuur en
Waterstaat moest met extra informatie komen over het plan om de stikstofruimte
van zes boerderijen die gaan stoppen, in te zetten voor het bouwproject (extern
salderen). De Vereniging Natuur en Milieufederatie Gelderland had hier bezwaar
tegen gemaakt. Woensdag oordeelde de Raad van State dat die nadere motivering
van de minister toereikend is. 'Uit de nadere onderbouwing
blijkt dat de stikstofneerslag op de gebieden is gedaald en in de periode tot
2030 verder blijft dalen', staat in de uitspraak, en dat was een
voorwaarde voor dat extern salderen.